- STRONA GŁÓWNA - KONTAKT - LINKI -

UWAGA !!! Forum zamknięte

Nowy adres: www.agmj.phorum.pl




NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA JAZDY » ZAMYKANIE OPONY!!! METZELERY MAJĄ KĄTOMIEŻ :)

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Zamykanie opony!!! metzelery mają kątomież :)

TEORETYCZNE ASPEKTY KRZYWOLINIOWEGO RUCHU POJAZDÓW
  
skora
17.02.2010 21:49:51
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 357 #458200
Od: 2009-11-8
Teraz bedzie wiadomo kto bliżej kolanami asfaldu jeździ wesoły



TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA


_________________

Kawasaki ZX7R 1997r.
Jawa-Cz 250/353 1958r.
Simson SR2 1959r
  
Blondas
17.02.2010 21:53:16
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 34 #458208
Od: 2009-11-10
hehe dobre bardzo szczęśliwy ale dla tych co schodzą na łokieć brakuje skali bardzo szczęśliwy
_________________
GSX-R Moi mili na trójeczce robi wheelie :P

"Epa, Epa - Andale, Andale - Arriba Arriba"
  
kamzen
17.02.2010 22:38:55
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Radlin / Poznań

Posty: 187 #458383
Od: 2009-11-10
Z tym zamykaniem opon to nie jest taka prosta sprawa. Dużo zależy od profilu opony i jej rozmiaru.

No ale najwięcej zależy od rodzaju motocykla, bo pokonując ten sam zakręt, z taką samą prędkością chopper z nisko położonym środkiem ciężkości musi pochylić się dużo bardziej niż wysokie enduro.
_________________
Aprilia Pegaso 650
  
skora
17.02.2010 23:46:15
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 357 #458557
Od: 2009-11-8
To chyba właśnie Enduro musi się bardziej pochylić niż chpper żeby obniżyć ten środek ciężkości żeby z zakrętu go nie wyrzuciło.
_________________

Kawasaki ZX7R 1997r.
Jawa-Cz 250/353 1958r.
Simson SR2 1959r
  
kamzen
18.02.2010 00:25:25
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Radlin / Poznań

Posty: 187 #458574
Od: 2009-11-10
No właśnie sprawa wygląda inaczej niż by się wydawało. Tu jest bardzo ciekawy artykuł:



TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA


_________________
Aprilia Pegaso 650
  
skora
18.02.2010 01:54:03
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 357 #458630
Od: 2009-11-8
No z tego artkułu wynika że to nie chodzi o rodzaj motocykla tylko rodzaj użytej opony a dokładnie jej szerokości!



TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA



na obrazku z artykułu obrali że choppery mają najszersze opony - co jest prawdą ale w stanachbo w polsce raczej na superszerokuch choprey nie jeżdzą , ja mam laczek w Kawie 190 wiec połoze sie tak samo głęboko w zakręt co chooper lub enduro jeśli wszyscy bedziemy mieli laczki 190 i prędkość 50 km/h
Więc nie chodzi o środek ciężkości tylko o szerokość opony!
POwiem że nawet nie myślałem nigdy że od szerokości to zależy!
_________________

Kawasaki ZX7R 1997r.
Jawa-Cz 250/353 1958r.
Simson SR2 1959r
  
kamzen
18.02.2010 12:22:37
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Radlin / Poznań

Posty: 187 #458944
Od: 2009-11-10
Skóra czytaj dokładnie. Na tym obrazku z twoje posta jest napisane:

"Im wyżej środek ciężkości, z tym mniejszym złożeniem można jechać przy identycznej prędkości. Dlatego wyścigówki mają środek ciężkości nawet o 150 mm wyżej niż motocykle cywilne."

Oczywiście szerokość opony również ma duże znaczenie. Na tym obrazku czarne linie przerywane pokazują kąty pochylenia nie uwzględniając szerokości opony, a jedynie środek ciężkości.
_________________
Aprilia Pegaso 650
  
skora
18.02.2010 16:25:16
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 357 #459615
Od: 2009-11-8
Tak ale ten test był by dobry jeśli wszystkie 3 moto miały by tą samą opone- bo jesli w chooperze założył być taki laczek jak na to enduro to wtedy on nie dość że nie musiał by sie tak pochylać mocno to po prostu bu nie mógł bo opona by mu nie pozwoliła na to.
Wg mnie trochę kijowe te przykłady bo dali różne rozmiary opon- w Jarocinie oprócz Szymczaka nikt chyba nie ma laczka w chooperze powyżej 200 więc kłaść sie muszą jak ścigi albo po prostu zwolnić bo sety będą mu ocierać o asfalt.
_________________

Kawasaki ZX7R 1997r.
Jawa-Cz 250/353 1958r.
Simson SR2 1959r
  
kamzen
18.02.2010 18:46:30
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Radlin / Poznań

Posty: 187 #459920
Od: 2009-11-10
Najlepiej będzie jak zrobimy eksperyment. Ty skora masz niskie moto z szerokim laczem, ja wysokie z wąską oponką. Przed jazdą pochylimy motocykle tak, żeby dotykały podnóżkami do ziemi i zmierzymy kto ma jaki kąt. Następnie rozpędzimy się na tyle, żeby w tym zakręcie przytrzeć podnóżkiem i sprawdzimy jaką mamy wtedy prędkość. Mam tylko nadzieję że oponki wytrzymająpan zielony
_________________
Aprilia Pegaso 650
  
skora
18.02.2010 19:29:38
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Jarocin

Posty: 357 #459978
Od: 2009-11-8
Ja to mam nadzieje że po ślizgach jakie na pewno zaliczymy to za dużo złamań nie będzie wesoły
_________________

Kawasaki ZX7R 1997r.
Jawa-Cz 250/353 1958r.
Simson SR2 1959r
  
WHIBO
21.02.2010 11:07:59
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Witaszyce

Posty: 131 #464300
Od: 2009-11-19


Ilość edycji wpisu: 1

Ilość edycji Admina: 1
Trochę zamieszaliście, teraz to już się pogubiłem. Myślę, że obaj macie rację. Nasuwa mi się jednak kilka spotrzeżeń, które pozwolicie, że wypunktuję bo inaczej sam się pogubię;
1. Fajny bajer z tymi oponami Metzelera, ja mam Michelin-y i tam już dawno był taki "kątomierz". Mianowicie na rancie bieżnika są umieszczone takie "grubaski" Michelina, jak takiemu "grubaskowi" ścierałem głowę na zakrętach, to według mnie było już nieźle ( opony mam do wglądu ).
2. Zgadzam się ze Skórą, że szersza opona umożliwia większe złożenie, ale jest to ściśle związane z wagą motocykla. Kamil tutaj ma rację lżejszy motocykl nie musi się tak pochylać, ma do zrównoważenia mniejszą wagę, a co za tym idzie, mniejszą siłę odśrodkową. Litrówki ważą więcej, więc muszą się mocniej pochylić - szersza opona.
Litrówki mają większe osiągi, poprostu jadą szybciej, więc musza się mocniej pochylić - szersza opona.
3. Choper jest ciężki, musiałby mieć szeroką oponę. Jednak nigdy się tak nie pochyli ( zawadzi podłogą ) dlatego musi na zakręcie jechać wolniej, aby się nie wyglebił. Rezultat - producent zakłada mu węższą oponę, bo taka mu wystarczy. Mało tego, te pojazdy są stworzone do jazdy po prostej, po zakrętach gorzej się prowadzą. Powodów jest kilka:
a) nisko położony środek ciężkości powoduje, że są stabilne, ale mało poręczne w zakrętach, ciężko przerzucać taki motocykl z jednej strony na drugą,
b) inny kąt główki ramy także nie ułatwia wykładania się w zakrętach, stare intrudery waliły się poprostu do środka zakrętu same, kąt główki ramy jaki mają chopery ułatwia jazdę, ale na wprost.
4. Bardzo szeroka opona na naszych drogach "łapie" rantem bieżnika koleiny i samoistnie wytrąca motocykl z równowagi, próbuje go sama położyc na bok.
5. Zgadzam się, konieczne są testy na wiosnę - popieram, będzie dobra zabawa!
6. Oponę można zamknąć, ( dla niewtajemniczonych - tylko tylną, przednia ma inny kształt ) ale tylko na torze albo latając w koło na jakimś czystym placu i to nie każdą, niektóre poprostu się ślizgają. Na drodze radzę zastawić sobie jakiś margines błędu.
  
kamzen
21.02.2010 13:19:32
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Radlin / Poznań

Posty: 187 #464530
Od: 2009-11-10
To ja pozwolę sobie nie zgodzić się z niektórymi punktami:

2. Szersza opona nie umożliwia, tylko wymusza większe złożenie i nie jest to związane z wagą motocykla. Litry mają szersze opony tylko dlatego, że posiadają mocniejsze silniki i większe siły do przeniesienia na asfalt, a wraz z tym szybsze zużycie opony.

3. W chopperze założenie wąskiej opony umożliwia szybszą jazdę po zakrętach przy tych samych pochyleniach.

3a. Nisko położony środek ciężkości ułatwia przerzucanie motocykla z jednej strony na drugą.

Z resztą się zgadzam oczko
_________________
Aprilia Pegaso 650
  
WHIBO
26.02.2010 22:36:36
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Witaszyce

Posty: 131 #473363
Od: 2009-11-19
Drogi przyjacielu, oczywiście żyjąc w kraju demokratycznym masz prawo nie zgodzić się z moim zdaniem. Ja jednak będę się upierał przy swoim, więc pozwolisz, że nie zgodzę z Twoimi wszystkimi punktami.

Ad 2)Szersza opona, jak trafnie zauważyłeś, wymusza większe złożenie gdyż punkt styku opony z podłożem, przesuwa się na jej skraj. Tym samym umożliwia większe odchylenie motocykla od pionu, po prostu mając szerokie opony bardziej pochylisz moto, mając wąskie mniej. Jest to związane z wagą motocykla, dlaczego? Oto przykład: mamy dwa motocykle, jeden i drugi pokonują ten sam zakręt z tą samą prędkością. Pierwszy waży 100 kg, drugi waży 200 kg. Pytanie, który się musi bardziej pochylić? Oczywiście bardziej pochyli się ten cięższy, więc jaką powinien mieć oponę? Pewnie, że tą szerszą. Masz rację, litry przenoszą większe siły napędowe na asfalt. Mają większe silniki przez to są cięższe. Skoro są cięższe, więc na zakręcie muszą pochylić się mocniej! Aby mocniej się pochylić muszą mieć szerokie opony - to proste! Masz rację, litry zużywają szybciej opony nie tylko z powodu przenoszonej mocy na asfalt ale także z powodu przenoszenia dużej siły odśrodkowej na zakręcie, wywołanej dużą masą samego motocykla.

Ad.3) Nie zgodzę się z opinią aby wąska opona zapewniała większą prędkość na zakręcie. Uważam, że przy 30 stopniach pochylenia, na wąskiej i szerokiej pojedziesz z tą samą prędkością. Pochylamy się bardziej, 45 stopni, na szerokiej jeszcze pojedziesz, na wąskiej już nie jedziesz tylko leżysz. Są to jednak założenia czysto teoretyczne, ani chopery, ani krążowniki się tak nie pochylą z powodów konstrukcyjnych.

Ad.3a) Skręcanie motocykla to wytrącenie go z równowagi, a za to odpowiada przede wszystkim kąt główki ramy. Mały kąt - motocykl łatwiej skręca, ale jest niestabilny w jeździe na wprost. Duży kąt powoduje, że motocykl dobrze się prowadzi na wprost, ale jest mało poręczny w zakrętach. Uważasz, że nisko położony środek ułatwia przerzucanie motocykla w zakrętach. To dlaczego "sporty" mają środek ciężkości wysoko? Oczywiście powodów jest kilka, ale spróbujmy ocenić jaki motocykl łatwiej wytrącić z równowagi, przy użyciu mniejszej siły. Oto przykład: masz dwie puszki piwa, takie same kształtem. Pierwsza jest pełna, a druga do połowy wypita. Pierwsza ma oczywiście środek ciężkości wyżej niż druga. Pytanie: którą łatwiej przewrócić, odpowiedź: tą pierwszą. Dlaczego, skoro druga ma środek ciężkości nisko a na dodatek jest lżejsza?

Proponuje nowy dział na forum: TEORETYCZNE ASPEKTY KRZYWOLINIOWEGO RUCHU POJAZDÓW JEDNOŚLADOWYCH

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA JAZDY » ZAMYKANIE OPONY!!! METZELERY MAJĄ KĄTOMIEŻ :)

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!


wyświetlaj tu swoją reklamę za darmo oraz promuj się w katalogu

TestHub.pl - opinie, testy, oceny

- STRONA GŁÓWNA - KONTAKT - LINKI -